Devin Castle och gamla stan

Det var en varm natt utan ac och bara en långsam fläkt som snurrade. Kuddarna vi sov på var otroligt stora och sängen bredare än vi har hemma. Lagom skönt efter att delat 90-säng i en vecka. Vi hade planer att på morgonen ta oss iväg till Devin Castle som är en 25mins busstur bort. Vi var lite sega på morgonen och kom iväg ungefär en halvtimme senare än planerat men är man på semester får man ta det lugnt, vi hade ändå inte planer förrän på kvällen igen så hade mycket tid över.

Otroligt mysigt med massor av natur och djur runt omkring.

Grunden till slottet säg ha gjort 500 år före Kristus och sprängdes av Napoleon’s arme 1809. Nu finns bara resterna kvar av det som en gång varit ett ståtligt slott.

De hade även ställt upp lite lekar under en av broarna till slottet. Man kunde leka riddare med att både försöka fånga ringar och träffa en platta som satt fast på en arm som kunde snurra och så skulle man undvika säcken som kom snurrande mot en. Man kunde även kasta bollar i hål, undvika dinglande säckar och testa pilbåge.

Bilden ovan till höger kan man se två åar som möts, förbi ån ligger Österrike så vi var nästan precis på gränsen. Till Österrike skulle vi dagen efter.

Bilden uppe till vänster är en modell som visar hur slottet såg ut innan det sprängdes. Vi tog sen vägen vid vattnet tillbaka till bussen. När vi kom tillbaka till stan var det lunchdags. Vi hade redan spanat in ett lunchställe som hade bra luncherbjudande så vi slapp gå runt hungriga och leta. Sen hade vi lite tid att döda innan middag och nästa utflykt. Jag googlade därför upp lite fler sevärdigheter som vi kanske hade missat dagen innan och fick en liten tur på ungefär en timme som vi kunde gå innan middagen.

Town hall, bilden högst upp i mitten på bilden ovan motsvarar den gråa pricken på kartan under. Primital Palace är det rosa palatset på bilden uppe till höger och motsvarar punkt a på kartan. Eurovea som var shopping, kontor och boende är på bilden nere i mitten och motsvarar punkt b på kartan. Theatre historical building som vi först råkade gå till den nya teaterbyggnaden innan vi hittade är nere till höger och motsvarar punkt c på kartan. Michael's gate är bilden till vänster och motsvarar punkt d på kartan, det låg alltså lite utanför gamla stan och är en nybyggd byggnad. Sista stoppet, närmast lägenheten, var Presedentual Palace. Bilden på den är under kartan och motsvarar punkt e på kartan. Lägenheten låg där gubben på kartan är.

Vi åt middag på en bra restaurang som hette flag ship som hade deras nationalrätt ganska billigt som Ola gärna ville smaka. Det är potatisdumplings och såg ut som gröt ungefär 😂 (Bilden nere till vänster)

Planen var sen att ta en uber till tv-tornet och ta en drink och kolla på utsikten, men vi, iaf jag, var helt slut efter dagens promenad så vi gick tillbaka till lägenheten och tog lite öl och vin hemma istället.