Lämnar Polen för Ungern

Sista dagen i Polen, alltså i fredags, spenderade vi med att först ta en frukost på en marknad vi hittade någon dag innan men som då var stängd. Vi hade ingen aning om vad det var för slags marknad när vi gick dit men det verkade vara som en marknad med kläder, saker, frukt och bakelser men inte så mycket mat och sittplatser. Vi köpte med oss varsin bakelse som vi åt på vägen tillbaka till hostelet. Där packade vi ihop våra grejer och checkade ut från rummet.

Vi hade fått tips av Olas föräldrar av ett bra matställe som vi tänkte att vi kanske skulle kunna äta lunch på. Det låg dock på andra sidan av gamla stan så vi tog en promenad genom gamla stan igen och längs med vattnet runt slottet denna gång. På vägen stannade vi och köpte en glass och Ola testade ett bröd från ett gatustånd som alla hemsidor sagt att man måste äta när man är i Krakow. Det var dock bara ett bröd och inget speciellt så vi orkade inte äta upp hela. När vi kom fram till matstället hade det inte öppnat än och vi hade en buss att passa vid halv två så vi valde att gå tillbaka och hitta något längs vägen.

Ola åt hem fiskburgare och jag testade en potatislimpa av något slag, helt okej men väldigt mättande så orkade inte hela. Sen gick vi tillbaka till hostelet, packade ihop det sista och gick till bussen.

Jag är inte så speciellt förtjust i att åka buss och den här bussturen skulle ta sju timmar och 20 minuter. Vi hade bokat platserna näst längst fram nere i bussen för att jag skulle kunna se vägen bra och förhoppningsvis slippa bli åksjuk. Jag hade kommit på att man kunde lyssna på ljudböcker när man åker bussen istället för att läsa så att man samtidigt som man lyssnade, kunde kolla på vägen. Väldigt bra idé!

Men när vi kom fram till bussen så visade det sig att platserna vi bokat (och då även betalat extra för) var bakvända så vi åkte baklänges 😥 plus att jag kom på när vi satt på bussen att jag inte tagit någon åksjuketablett. Kändes som att det skulle bli en riktigt dålig busstur. Men med boken i öronen och den otroligt fina utsikten som de första timmarna erbjöd med öppna platser så man kunde fokusera blicken långt borta och såg ut att inte röra på sig gick det ganska bra.

Jag blev fascinerad av hur många av husen var tre eller fyra våningar. Tyckte att det såg väldigt coolt ut. När mörkret börja komma och de öppna ytorna försvann blev det väldigt segt i bussen och åksjukan börja komma krypandes.

Bussturen blev försenad med 40 min dessutom så vi åkte i åtta timmar totalt. Med någon timme kvar så ringde Jessica och pappa och höll oss sällskap ett tag. Det gjorde att jag överlevde sista timmen utan att bli så mycket mer åksjuk.

Köket i nya hostelet där inte mycket fungerade.

När vi äntligen fick kliva av så väntade en två minuter busstur till tåget, åtta minuter tåg och en liten promenad till. Vi var väl framme vid hostelet vid elva och receptionen har bara öppet 10-14 (4 timmar?!). Vi hade fått alla koder på mailen och kunde gå in utan problem. I rummet som var 10-bäddar fanns ingen men det var bäddat i flera sängar, två kom tillbaka en stund efter oss och de andra först vid halv fyra på natten. Det första vi märkte var att ac:n inte fungerade, vi bokade just det hostelet för att de hade ac... Det skulle bli uppemot 35 grader varmt på dagarna så visste inte hur vi skulle överleva utan ac. Men med ingen reception fanns det inte å mycket att göra än att bädda och hoppas man överlever natten.