Vilken lyckad födelsedag!

Kattunge, Middag, Fest, Födelsedag

Tänk att det blev Olas födelsedag i år igen! Vilken tur han har. Morgonen började med att jag smög upp och gjorde frukost åt oss. Ola skulle egentligen börja först vid 13 men bestämde sig för att ta sig till skolan vid nio för att jobba på programmeringen. Jag började vid tio och trodde jag vara skulle behöva gå upp lite tidigare. Ola skulle ju sova längre än mig egentligen men nu skulle han upp innan mig så fick gå upp ännu tidigare. Men det gjorde inget då Zorro väckte mig en timme innan jag skulle gå upp och jag lyckades inte somna om.

Vi hade slut på mackor så det fick bli pannkakor, vilket ingen av oss hade något emot. Till frukosten på sängen blev det två paket till födelsedagsbarnet med en lite ovanlig inslagning, vi har inget presentpapper hemma. En chromecast till köket/vardagsrummet som vi snackat om att köpa och en alkoholmätare som är en kul och väldigt bra sak att ha. Sen cykla han till skolan, jag tog en dusch och följde efter en timme senare.

Vid lunch fick vi reda på att vi "tyvärr" inte kunde gå på sista föreläsningen om vi skulle hinna med att laga Jessicas cykel som vi haft på tapeten ett tag. Det blev nämligen ett besök hos Dannes cykelservice, en kille i parallellklassen som är grym på att laga cyklar. Både Jessicas och Olas nya cykel följde med dit, Jessicas hade punka och kedjan hoppat medan Ola lyckats skruva loss sadeln utan att ha verktyg för att kunna skruva tillbaka den.

Snabbt och smidigt gick det och efter besöket gick vi till Ica som ligger precis bredvid. Kvällsmat och baksaker köpte vi för planen var att baka lite tills i morgon.

När vi kom hem började vi sakta med bakandet, Ola hackade choklad och jag diskade undan lite. Då knackar det på dörren och där stod Anna. Hon hade fått med sig en födelsedagspresent Ola tjatat om i år, äpplen från Skellefteå.

Han fick inte bara ett utan massa äpplen från olika träd och även marmelad! Mycket oväntat och uppskattat var det. Sen fortsatte bakandet. Jag försökte hacka hasselnötskärnor men kniven var så vass och kärnorna så små att jag skar mig tre gånger innan jag gav upp och gav över jobbet till Ola.

Smeten smakade riktigt gott men det kanske inte var så konstigt med allt socker som vi hällde i. Tillslut så hamnade kakorna i ugnen.

Första gången man gör något blir det sällan perfekt. Vi hade ingen aning hur mycket kakorna skulle sjunka ihop och la helt klart på för stora klumpar första gången. Blev som en enda stor kaka men de andra omgångarna blev runda och fina. Det blev 40-50 stycken så helt klart tillräckligt för den lilla skaran som besöker i morgon.

Efter kakorna blev klara tog vi Zorro på hans första promenad utomhus. På tre veckor som han bott här så fick han äntligen gå utanför dörren.

I början var han nervös och gömde sig bland cyklarna men tids nog blev han modigare. Hoppade runt bland löven och klättrade i träden.

Sen började det regna så vi blev tvungna att gå in. Då var det middagsdags. Flygande Jakob är ju ett måste när Ola får bestämma så även idag såklart. Dock så orkade vi inte steka bacon efter en lång dag så blev utan bacon men det var supergott ändå.

Och jag åt alldeles för mycket som man alltid gör. Nu ligger vi i sängen och kollar på netflix med den nya chromecasten. Jag som älskar att överraska väntade såklart tills nu med att ge den sista presenten, när han trodde att dagen och överraskningarna var slut.

Han fick en ny mobiltelefon! Hans mobil har varit seg, haft dålig batteritid (riktigt dålig) och sprucken skärm alldeles för länge. Han hade sagt långt innan han åkte i väg på resan att han skulle köpa en ny mobil och under resan så sa han att han skulle köpa en så fort han kom hem. Nu när vi varit hemma i tre månader och han fortfarande inte kommit till skott så tänkte jag att då gör jag det åt honom.

Han hade redan bestämt vilken så jag behövde bara åka och köpa den. Det gjorde jag redan för flera veckor sen när jag fick chansen att åka bil med Jessica utan Ola så han inte kunde misstänka något. Jag var så säker på att han inte skulle hinna komma till skott innan hans födelsedag ändå. Nu är vi helt slut, ska försöka hitta någon film att kolla på eller något. Nån av grannarna verkar ha fest så blir nog inte till att sova på ett tag.